Wednesday 30 March 2011

Bukan tak suka ade maid, tapi...

Oh hari ni memang penat. Padahal kat ofis takde keje pon. Tak tau la nape. Erm, budak ofis aku tu nak berhenti keje da. Bulan depan die last. Aaaa..aku pon nak cari keje lain la camni. Bukan dok umah ngan mak tak best, best sebab tak pikir ape. Just nak berdikari sendiri. Da umur 23 pon dok umah ngan mak. Kalau membe pompuan aku ade kat mua ni tak pe gak. Pastu kalau dok umah ni ade maid pon cam ape ntah, baik aku dok umah sewa ngan membe lagi best. Mesti korang pikir kenapa kan? Ermm..bukan aku tak suke ade maid. Memang la best, semua keje die buat. Kalau dapat yang ok, kalau dapat yang tak ok camne? Tapi kalau bab kat umah aku ni, die ok je. Well, honestly die ok just ngan majikan die je la. And my mummy Datin Azizah and ofkos my daddy Datok Razak. Abah aku actually not a Datok and my mummy not a Datin. Just nama panggilan aku je kat diorang je. Hehe. Well abah memang datok pon sebab da ade cucu.

Ok lets back to the topic. Bukan aku tak suke ade maid. And maid aku pernah tanya kalau aku kawen nanti mesti kene amek maid sebab aku ni pemalas. Yes aku admit yang aku ni pemalas. Memang susah nak tengok aku kemas rumah apatah lagi dok memasak. Tapi tak bermaksud aku tak tau nak mengemas atau memasak. Sebab dulu masa study ade kemas umah and masak ok. Then bila da balik umah mak sekali sekala memang la malas. Nak manje ngan mak la konon. Lepas die tanya aku camtu aku jawab la yang aku taknak amek maid. Die tanya kenapa? Aku jawab la aku nak urus kan rumah tangga aku sendiri. Aku boleh jaga family aku sendiri ape. Ape die susah nak aku amek maid? Lepas tu die boleh cakap alangkah umah mak pon tak nak kemas apatah lagi da dok sendiri. Weh, kalo camtu buat ape la dok baya gaji ko kalo ko tak buat keje?? Tu je la jawapan nye kan? Lepas tu boleh pulak kan semua barang yang kat umah ni nak bagi ko kan. Buat la muke kesian ko tu. Ko ingat aku nak kesian? Korang cakap la aku kejam ke ape. Pedulik ape aku. Baik maid aku yang sementara dulu tu la bagus! Takde banyak tanya kat aku.

Ha tu yang tu. Bukan aku tak suka ade maid, tapi kan diorang buat semua keje. Dari kemas umah, basuh baju, gosok baju sampai la masak. Whaattt?? Masak pon sekali. Aku tak la kate ape, sekarang memang la semua orang bekerja tak kira la suami ke isteri. Which is yang kawen ngan Dato' pon tak keje tapi ade maid kat umah. Tapi aku pikir camni. Diorang da kemas umah, bile suami korang balik umah, suami akan pikir 'maid da kemas umah'. Then, basuh n gosok baju, 'maid da basuh n gosok baju'. Bila masak 'sedap maid aku masak'. Korang nak ke suami korang yang pikir maid buatkan semua tu? Aku tak nak. Aku nak bia suami aku pikir camni bila die balik umah yang kemas, 'wah, isteri aku kemas umah'. Lepas tu bila basuh baju n gosok baju, 'isteri aku gosokkan baju'. Kan ade sentuhan isteri yang die bawak g keje. Bukan maid korang tu. Bila masak pulak suami akan pikir camni, 'sedap nye my wifee masak'. Walaupon tak sedap die akan cakap sedap sebab korang ikhlas masakkan die.

Well tak la aku cakap semua maid tu tak bagus. Ade yang bagus. Well ade pro and contra nye la orang kate kan. Up to u la ape2 pon.

just saying : kat paper maid dera anak majikan. kat umah aku anak majikan dera maid. camne tu?? Anak buah aku memak ganas tak rupa cm pompuan.

No comments:

Post a Comment